IKKE GODTA KRAV OM AVSKILTIG PGA STØY!

Snorre Nordstrand fra Kristiansand kom opp i en situasjon som mange har vært før han. Da han ble stoppet i utekontroll med sin motorsykkel ble sykkelen begjært avskiltet på stedet på grunn av for mye støy. Kontrollørene fra Statens vegvesen ("biltilsynet") nektet å høre på Snorre Nordstrands argumenter om at sykkelen ikke var trafikkfarlig selv om den hadde for mye lyd, og de utviste i stedet en arrogant og nedlatende holdning og avskiltet motorsykkelen på stedet.

(UPDATED 2015-04-17 09:41:05)

Red.
Å bli stoppet på veien og få sykkelen avskiltet på grunn av for høy lyd er noe mange har opplevd, og fortvilte protester og argumentasjon fører sjelden frem. Det opplevde også Snorre Nordstrand fra Kristiansand da han i slutten av mai fikk sykkelen avskiltet i en utekontroll. Men Nordstrand lot seg ikke pille ved nesen, og klaget inn vedtaket til Vegdirektoratet som har gitt han medhold i at avskiltingen var ulovlig.

Kontrollørene fra Statens vegvesen ("biltilsynet") nektet å høre på Snorre Nordstrands argumenter om at sykkelen ikke var trafikkfarlig selv om den hadde for mye lyd, og utviste i stedet en arrogant og nedlatende holdning og avskiltet motorsykkelen på stedet. Det de ikke visste er at Snorre Nordstrand er jurist av yrke, og han aktet over hodet ikke å la saken ende med det. Han lot de ta skiltet, og bestemte seg for å forfølge saken på et juridisk plan. Han erkjenner å ha kjørt med et eksosanlegg som bråket for mye, men regnet med å få en mangellapp med krav om å vise sykkelen til Biltilsynet med et godkjent anlegg.

-Joda, jeg kjørte med et Screamin Eagle Stage II eksosanlegg på sykkelen, og det ga mer lyd enn hva sykkelen er typegodkjent med. Men det hadde potter med lyddemping, og var ikke rake rør, forteller han.
-Men denne saken dreier seg ikke om graden av for mye støy, men hvorvidt Biltilsynet kan ta skiltene av en motorsykkel på grunn av for mye støy. Det kan de ikke!

Nordstrand forfulgte saken, og den havnet etter hvert hos Vegdirektoratet. I slutten av september fikk Nordstrand svar fra Vegdirektoratet som summerte med at de opphever vedtaket om avskilting.

-Jeg er veldig fornøyd med avgjørelsen i Vegdirektoratet. Avgjørelsen gir meg rett i det jeg har hevdet hele tiden. Det var ikke hjemmel i loven for å avskilte motorsykkelen min, og jeg synes jo at såpass bør en kontrollør i Biltilsynet selv vite når han står langs veien. Særlig når jeg i klare ordelag påpekte dette til kontrollørene.

Hele artikkelen inkludert Vegdirektoratets begrunnelse om hvorfor avskilting er ulovlig sto på trykk i Biker Journalen 1/2015.
   

Biker Journalen | Box 2928 | 7438 Trondheim | Tlf 92 88 45 60  | Send email | Org.nr: 983 170 501

 sitemap
Admin